Títol: NOVELDA APROVA LA MODIFICACIÓ DELS ESTATUTS DE LA COMUNITAT D'USUARIS D'ABOCAMENTS DE LA EDAR NOVELDA-MONFORTE
Organisme: MONFORTE DEL CID
Data de inici: 05-08-2026
El Ple de l'Ajuntament de Novelda ha aprovat per unanimitat la modificació dels estatuts de la Comunitat d'Usuaris d'Abocaments dels municipis de la EDAR (Estació Depuradora d'Aigües Residuals) Novelda-Monforte del Cid, una actualització tècnica que adapta el funcionament intern de l'organisme a la realitat d'ús, població i volum d'abocaments dels dos municipis.
La proposta, inclosa en el punt 10 de l'orde del dia del ple ordinari de juliol, va tirar avant amb el vot favorable dels 19 regidors presents.
L'acord contempla aprovar la modificació estatutària en els termes en què va ser redactada i aprovada per la Junta Directiva de la Comunitat d'Usuaris d'Abocaments en sessió celebrada el 26 de febrer de 2026.
L'acord aprovat també establix la remissió de l'expedient, juntament amb el certificat d'aprovació de l'Ajuntament de Monforte del Cid, a la Confederació Hidrogràfica del Xúquer, conforme al que es preveu en l'article 215.2 del Reglament del Domini Públic Hidràulic. Una vegada rebuda l'aprovació de l'organisme de conca, el text íntegre de la modificació es publicarà en el Butlletí Oficial de la Província, entrant en vigor en el termini de 15 dies des d'esta publicació.
Durant l'exposició del punt, l'alcalde, Fran Martínez, va explicar que es tracta d'una modificació basada principalment en l'experiència acumulada després de diversos anys de funcionament de la comunitat d'usuaris. Segons va assenyalar, els estatuts originals responien a un model tipus facilitat per la Confederació per a esta mena d'organismes, però l'ús pràctic ha evidenciat la necessitat d'ajustar determinats aspectes.
El primer edil va indicar que la majoria dels canvis estan relacionats amb els percentatges de representació i equivalència entre Novelda i Monforte del Cid, atesa la població de cada municipi i al volum d'abocaments que suporta la depuradora. En este sentit, va remarcar que Novelda té major població, genera més abocaments i, per tant, assumix una major responsabilitat dins del funcionament de la EDAR compartida.
Un dels aspectes destacats durant el debat va ser el pas d'un sistema de presidència de dos anys per a cada municipi a un sistema de tres anys per a Novelda i un per a Monforte del Cid. L'alcalde va aclarir que esta modificació respon precisament a eixa major població i volum d'abocaments per part de Novelda, i va assenyalar que en la pràctica ja es venia aplicant este repartiment, que ara queda plasmat formalment en els estatuts.
Així mateix, va explicar que les modificacions busquen adaptar el funcionament de la comunitat a la realitat dels dos municipis i fer-ho de la manera menys costosa i més eficient possible tant per a Novelda com per a Monforte del Cid.
En el torn d'intervencions, Compromís va anunciar el seu vot favorable en considerar que la modificació suposa traslladar al paper una pràctica que ja es venia desenrotllant d'esta manera. La formació va entendre que els canvis responen a criteris de funcionament i adaptació a la realitat de la comunitat d'usuaris.
Per part seua, Vox també va votar a favor, encara que va plantejar algunes qüestions sobre el canvi en el sistema de presidència. La formació va preguntar si el pas del model de dos anys per a cada municipi al repartiment de tres anys per a Novelda i un per a Monforte responia al volum d'abocaments, al percentatge econòmic que aporta cada ajuntament, al nombre d'habitants o a un acord polític entre les dos administracions.
Després de l'aclariment d'Alcaldia, Vox va considerar lògic que Novelda tinga major pes si aporta més població, genera més abocaments i assumix una major responsabilitat. A més, la formació va destacar que la modificació no suposa gasto per a l'Ajuntament de Novelda, no implica noves competències i contribuïx a simplificar la gestió administrativa, a més d'estar recolzada pels informes jurídics corresponents.
El Partit Popular també va recolzar la proposta i es va remetre a les explicacions oferides per l'alcalde sobre el sentit de la modificació estatutària. El grup popular va anunciar el seu vot favorable en entendre que el canvi respon a criteris tècnics i de funcionament de la Comunitat d'Usuaris d'Abocaments.
Finalment, l'alcalde va reiterar que Novelda compta amb major població i major volum d'abocaments, per la qual cosa l'ajust de percentatges i de representació respon a una lògica de proporcionalitat. Després del debat, el punt va ser aprovat per unanimitat dels 19 regidors presents.
Actuacions de la xarxa ()